Przejdź do głównej zawartości

Części mowy- zrób to sam

Części mowy to temat, który wielu uczniom przysparza trudności. Dlatego zachęcam do wykonania samodzielnie gry, która pozwoli nam je utrwalić. Grę można modyfikować w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci, a także poziomu edukacyjnego.
Moja gra jest przeznaczona dla klas 5-6, gdzie dzieci mają już wprowadzone wszystkie części mowy.
Zanim zaczniemy grać warto przygotować ściągawkę, która ułatwi nam tworzenie słów do gry.

Rzeczownik - kto? co?
Czasownik - co robi? co się z nim dzieje?
Przymiotnik - jaka? jaki? jakie?
Przysłówek - jak? gdzie? kiedy
Liczebnik - ile? który z kolei?
Przyimek - występuje zawsze z rzeczownikiem, krótkie wyrazy

Co będzie nam potrzebne?
- kartka,
- linijka
- ołówek/długopis
- 6 kolorów kredek/ kolorowych długopisów
- klej

Na początku dzielimy kartkę na 36 pól. Może to być tabela 3 x 12 lub 4 x 9 albo 6 x6. Ważne, aby było w niej 36 pól.



Kiedy mamy już gotową planszę przygotowujemy kredki. Na polach wypisujemy po 6 wyrazów do każdej części mowy- każdy wyraz piszemy innym kolorem!
Uporządkujcie sobie pracę- najpierw wypiszcie rzeczowniki, potem czasowniki itd.
Rozmieszczajcie wyrazy tak, jak Wam się podoba.


Oczywiście, moglibyśmy wykonać planszę w programie do edytowania tekstu. Jednak teraz, kiedy większość czasu spędzamy przed komputerem namawiam do samodzielnego wykonania plansz.


Następnie potrzebujemy wykonać dwie kostki.
Jak je zrobić z rolki po papierze toaletowym podpowiadamy na blogu PoMOCnej319stki : https://pomocna319stka.blogspot.com/2020/04/zrob-to-sam-story-cubes.html
lub możecie znaleźć je w Internecie i wydrukować.

Pierwsza kostka- na każdej ścianie wypisujemy jedną część mowy, którą wykorzystaliśmy w grze.
Druga kostka- na każdej ścianie rysujemy symbol innym kolorem, który wykorzystaliśmy podczas pisania wyrazów.

Zasady gry:
Osoba rzuca dwiema kostkami równocześnie. Na planszy szuka wyrazu w odpowiednim kolorze, wg.  tego, co zostało wyrzucone na kostce.
Przykład: Na pierwszej kostce wypadł czasownik, na drugiej niebieski. Szukam niebieskiego czasownika, czyli wyrazu czytać.


Zaznaczamy pionkiem lub pchełką na swojej planszy znaleziony wyraz. Wygrywa osoba, która jako pierwsza pozbędzie się 5 pionków.

Miłej gry!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Quiz o przysłowiach

Dzisiaj polecam grę "Quiz granny o przysłowiach"! Fantastyczna gra towarzysko- edukacyjna, dzięki której poznamy i utrwalimy przysłowia. Gra zawiera, krótką planszę, dzięki czemu rozgrywka nie przeciąga się na długie godziny, a powinna nam zająć ok. 30 minut. Pudełko z grą zawiera planszę, kostkę, pionki i karty- żółte i zielone. Na czym polega gra? Przed przystąpieniem do gry należy rozdzielić karty żółte od zielonych. Wszyscy gracze stawiają pionki na polu start, a następnie w określonej kolejności wykonują rzuty kostką. Kostka jest sześcienna i zawiera na 3 ścianach zielone kropki, a na pozostałych 3- żółte kropki. W zależności od tego, jaki kolor wyrzuci gracz- tego koloru kartę z zadaniem pobiera. Jeśli prawidłowo odpowie na pytanie przesuwa swój pionek na najbliższe pole koloru zadania w stronę "+", jeśli błędnie to najbliższe pole w stronę "-". Gra toczy się do momentu, gdy jeden z graczy dojdzie do ostatniego pola i fatalnie zakońc...