Przejdź do głównej zawartości

Ćwiczenia w czytaniu- klasy młodsze

Dzisiaj przedstawię Wam kilka propozycji do ćwiczenia czytania. Większość z nich będzie przeznaczona dla dzieci z klas młodszych.

Miłej zabawy!

1. Przygotuj kartoniki z różnymi sylabami - ważne, aby na początek były to sylaby otwarte, typu: ma, cho, zu, pa. Można je przygotować w programie do edycji tekstu, lub tak jak ja, wyciąć kartoniki i samodzielnie wypełnić (a może wypełni je pięknie dziecko? i przy okazji poćwiczy pisanie liter).


2. Najpierw poćwicz z dzieckiem odczytywanie sylab. 
Dorosły pokazuje dziecku kartonik i pyta: "Co to za sylaba?"
Dziecko odpowiada. Jeśli uczeń nie zna tej sylaby, dorosły oczywiście czyta sylabę i mówi "To jest sylaba cho, powtórz i spójrz na nią jeszcze raz".

3. Kolejnym ćwiczeniem jest odnajdywanie sylab wskazanych przez dorosłego.
Układamy sylaby w uporządkowany sposób i prosimy dziecko "Znajdź sylabę bu". Dziecko szuka wśród innych sylab i wskazuje. Jest to dobry sposób do treningu liter trudnych p,b,d,g lub liter podobnych m,n,u,w / l,ł,t.


3a.Możemy także w nasze ćwiczenia czytania wprowadzić elementy treningu słuchowego i pytania zadawać nieco inaczej.
"Znajdź ostatnią sylabę wyrazu jemy?"
"Wskaż pierwszą sylabę wyrazu guma?"
"Jaka jest środkowa sylaba wyrazu gitara?"
Przykłady można mnożyć w zależności od tego, jakie sylaby napiszecie na swoich kartonikach.

4. Kolejnym zdaniem będzie tworzenie krótkich wyrazów dwusylabowych.
Wybierz sylaby, z których stworzysz proste wyrazy dwusylabowe. Pierwsze sylaby ułóż w kolumnie, a drugie pomieszaj i ułóż w rzędzie.

W prostszej wersji dorosły mówi dziecku, jakie wyrazy mają powstać: "Ułóż wyraz wata."
W trudniejszej zadaniem dziecka jest samodzielne ułożenie sylab tak, aby powstały polskie wyrazy.




4a. W innej wersji tego ćwiczenia możemy dodać trening pamięci i zamiast układać sylaby napisami do góry, mieszamy je i zakrywamy. Będzie to przypominało grę w memory. Dziecko odkrywa dwa kartoniki i jeżeli tworzą sensowny wyraz to zabiera je ze stołu, jeśli nie zakrywa i gramy dalej.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Quiz o przysłowiach

Dzisiaj polecam grę "Quiz granny o przysłowiach"! Fantastyczna gra towarzysko- edukacyjna, dzięki której poznamy i utrwalimy przysłowia. Gra zawiera, krótką planszę, dzięki czemu rozgrywka nie przeciąga się na długie godziny, a powinna nam zająć ok. 30 minut. Pudełko z grą zawiera planszę, kostkę, pionki i karty- żółte i zielone. Na czym polega gra? Przed przystąpieniem do gry należy rozdzielić karty żółte od zielonych. Wszyscy gracze stawiają pionki na polu start, a następnie w określonej kolejności wykonują rzuty kostką. Kostka jest sześcienna i zawiera na 3 ścianach zielone kropki, a na pozostałych 3- żółte kropki. W zależności od tego, jaki kolor wyrzuci gracz- tego koloru kartę z zadaniem pobiera. Jeśli prawidłowo odpowie na pytanie przesuwa swój pionek na najbliższe pole koloru zadania w stronę "+", jeśli błędnie to najbliższe pole w stronę "-". Gra toczy się do momentu, gdy jeden z graczy dojdzie do ostatniego pola i fatalnie zakońc...

Części mowy- zrób to sam

Części mowy to temat, który wielu uczniom przysparza trudności. Dlatego zachęcam do wykonania samodzielnie gry, która pozwoli nam je utrwalić. Grę można modyfikować w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci, a także poziomu edukacyjnego. Moja gra jest przeznaczona dla klas 5-6, gdzie dzieci mają już wprowadzone wszystkie części mowy. Zanim zaczniemy grać warto przygotować ściągawkę, która ułatwi nam tworzenie słów do gry. Rzeczownik - kto? co? Czasownik - co robi? co się z nim dzieje? Przymiotnik - jaka? jaki? jakie? Przysłówek - jak? gdzie? kiedy Liczebnik - ile? który z kolei? Przyimek - występuje zawsze z rzeczownikiem, krótkie wyrazy Co będzie nam potrzebne? - kartka, - linijka - ołówek/długopis - 6 kolorów kredek/ kolorowych długopisów - klej Na początku dzielimy kartkę na 36 pól. Może to być tabela 3 x 12 lub 4 x 9 albo 6 x6. Ważne, aby było w niej 36 pól. Kiedy mamy już gotową planszę przygotowujemy kredki. Na polach wypisujemy po 6 wyrazów do każdej...