Dzisiaj przedstawię Wam kilka propozycji do ćwiczenia czytania. Większość z nich będzie przeznaczona dla dzieci z klas młodszych.
Miłej zabawy!
1. Przygotuj kartoniki z różnymi sylabami - ważne, aby na początek były to sylaby otwarte, typu: ma, cho, zu, pa. Można je przygotować w programie do edycji tekstu, lub tak jak ja, wyciąć kartoniki i samodzielnie wypełnić (a może wypełni je pięknie dziecko? i przy okazji poćwiczy pisanie liter).
Miłej zabawy!
1. Przygotuj kartoniki z różnymi sylabami - ważne, aby na początek były to sylaby otwarte, typu: ma, cho, zu, pa. Można je przygotować w programie do edycji tekstu, lub tak jak ja, wyciąć kartoniki i samodzielnie wypełnić (a może wypełni je pięknie dziecko? i przy okazji poćwiczy pisanie liter).
2. Najpierw poćwicz z dzieckiem odczytywanie sylab.
Dorosły pokazuje dziecku kartonik i pyta: "Co to za sylaba?"
Dziecko odpowiada. Jeśli uczeń nie zna tej sylaby, dorosły oczywiście czyta sylabę i mówi "To jest sylaba cho, powtórz i spójrz na nią jeszcze raz".
3. Kolejnym ćwiczeniem jest odnajdywanie sylab wskazanych przez dorosłego.
Układamy sylaby w uporządkowany sposób i prosimy dziecko "Znajdź sylabę bu". Dziecko szuka wśród innych sylab i wskazuje. Jest to dobry sposób do treningu liter trudnych p,b,d,g lub liter podobnych m,n,u,w / l,ł,t.
3a.Możemy także w nasze ćwiczenia czytania wprowadzić elementy treningu słuchowego i pytania zadawać nieco inaczej.
"Znajdź ostatnią sylabę wyrazu jemy?"
"Wskaż pierwszą sylabę wyrazu guma?"
"Jaka jest środkowa sylaba wyrazu gitara?"
Przykłady można mnożyć w zależności od tego, jakie sylaby napiszecie na swoich kartonikach.
4. Kolejnym zdaniem będzie tworzenie krótkich wyrazów dwusylabowych.
Wybierz sylaby, z których stworzysz proste wyrazy dwusylabowe. Pierwsze sylaby ułóż w kolumnie, a drugie pomieszaj i ułóż w rzędzie.
W prostszej wersji dorosły mówi dziecku, jakie wyrazy mają powstać: "Ułóż wyraz wata."
W trudniejszej zadaniem dziecka jest samodzielne ułożenie sylab tak, aby powstały polskie wyrazy.
4a. W innej wersji tego ćwiczenia możemy dodać trening pamięci i zamiast układać sylaby napisami do góry, mieszamy je i zakrywamy. Będzie to przypominało grę w memory. Dziecko odkrywa dwa kartoniki i jeżeli tworzą sensowny wyraz to zabiera je ze stołu, jeśli nie zakrywa i gramy dalej.
Komentarze
Prześlij komentarz