Dzisiaj chciałabym Wam przypomnieć wspaniałą grę dla osób w każdym wieku. Na początek przedstawię prostszą wersję dla dzieci z klas młodszych- dla utrwalenia rzeczowników (kto? co?).
Gra, w którą chyba każdy z dorosłych grał w dzieciństwie, a i nawet w "starszym wieku" ze znajomymi.:)
Gra "państwa-miasta". Na czym polega?
Tworzymy tabelę (dla młodszych) z 4 kolumnami: imię, rzecz, zwierzę, roślina.
Dla starszych dodajemy kolumny: miasto, państwo + może być potrawa, tytuł filmu, artysta, nazwa marki- co nam przyjdzie do głowy. Kolumn powinno być tyle, żeby mieściły się na jednej stronie kartki.
Jedna z osób po kolei mówi w myślach alfabet, inna mówi w wybranym przez siebie momencie "stop". Litera, na której przerwano wyliczanie, jest wybraną literą do danej rundy.
Teraz zaczyna się gra- każdy z graczy tworzy wyrazy na wybraną literę do każdej z kolumn. Kiedy jeden z graczy wypełni wszystkie kolumny, rozpoczyna odliczanie od 10 w dół. Kiedy skończy mówi "stop" i od tej pory nie może napisać wyrazu na kartce.
Przyznawanie punktów odbywa się według następującej zasady:
Gra, w którą chyba każdy z dorosłych grał w dzieciństwie, a i nawet w "starszym wieku" ze znajomymi.:)
Gra "państwa-miasta". Na czym polega?
Tworzymy tabelę (dla młodszych) z 4 kolumnami: imię, rzecz, zwierzę, roślina.
Dla starszych dodajemy kolumny: miasto, państwo + może być potrawa, tytuł filmu, artysta, nazwa marki- co nam przyjdzie do głowy. Kolumn powinno być tyle, żeby mieściły się na jednej stronie kartki.
Jedna z osób po kolei mówi w myślach alfabet, inna mówi w wybranym przez siebie momencie "stop". Litera, na której przerwano wyliczanie, jest wybraną literą do danej rundy.
Teraz zaczyna się gra- każdy z graczy tworzy wyrazy na wybraną literę do każdej z kolumn. Kiedy jeden z graczy wypełni wszystkie kolumny, rozpoczyna odliczanie od 10 w dół. Kiedy skończy mówi "stop" i od tej pory nie może napisać wyrazu na kartce.
Przyznawanie punktów odbywa się według następującej zasady:
- jeśli nikt inny nie wpisał takiego słowa do kolumny - 10 pkt.
- jeśli mam taki sam wyraz jak ktoś inny - 5 pkt.
- jeśli tylko jedna osoba wypełniła poprawnie kolumnę (reszta wypełniła źle lub nie wypełniła)- 15 pkt.
Wygrywa ten, kto po ustalonej liczbie rund ma najwięcej punktów.
Co ćwiczymy?
Przede wszystkim utrwalamy znajomość rzeczowników. Poza tym ćwiczymy wyróżnianie pierwszej głoski w wyrazach (ćw. słuchowe).Trenujemy pisownię wyrazów wielką literą oraz poprawność zapisu pod względem ortograficznym. Poszerzamy swoje słownictwo czynne, a także kategoryzujemy swoją wiedzę. Ponadto doskonalimy liczenie.
Dużo dobrego.:)
Komentarze
Prześlij komentarz