Przejdź do głównej zawartości

Międzynarodowy Dzień Tańca, czyli motoryka duża



Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tańca. Zapewne spędzilibyśmy go hucznie w szkołach, domach kultury, czy na warsztatach tanecznych.
Miałam w planach tego dnia wraz z całą szkołą tańczyć poloneza oraz tańce latynoamerykańskie, jednak sytuacja, która nas spotkała sprawia, że nie zrobimy tego wszyscy razem w szkole, a w domu.
Taniec, to przede wszystkim ruch. Jak na bloga terapeuty przystało w tańcu oprócz istotnej ekspresji siebie widzę także wspomagające rozwój ćwiczenia.

Czym jest motoryka duża?

Motoryka duża, to obszerne ruchy które wykonujemy całym ciałem lub poszczególnymi partiami ciała, np. ramionami, nogami. Do aktywności, które będą rozwijały te zakresy zaliczamy: chodzenie, bieganie, pływanie, jazdę na rowerze, grę w piłkę (nie tylko nożną, ale i siatkową, koszykową, piłkę ręczną, zbijaka), wspinanie się, czołganie. Rozwój motoryki dużej jest bardzo istotny, ponieważ warunkuje przebieg motoryki małej- tej która w największej mierze jest odpowiedzialna za kształtne pismo. Jednak może się zdarzyć tak, że dziecko będzie sprawne w ruchach dłoni i palców, a dalej będzie niepoprawnie pisało lub trzymało narzędzie pisarskie. Wtedy prawdopodobnie szwankuje coś w motoryce dużej- zbyt małe/duże napięcie mięśniowe, złe trzymanie ciała, problemy z utrzymaniem prostej postawy, blokady na poziomie barków.

Dlatego dzisiaj zapraszam Was na krótką rozgrzewkę taneczną, która sprawi, że uczcimy Międzynarodowy Dzień Tańca, ale również usprawnimy motorykę dużą.

Zapraszam do rozgrzewki! Dzisiaj nie ze mną, ale może następnym razem uda mi się nagrać coś dla Was.

https://www.youtube.com/watch?v=nhE_7wR8Xds

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Części mowy- zrób to sam

Części mowy to temat, który wielu uczniom przysparza trudności. Dlatego zachęcam do wykonania samodzielnie gry, która pozwoli nam je utrwalić. Grę można modyfikować w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci, a także poziomu edukacyjnego. Moja gra jest przeznaczona dla klas 5-6, gdzie dzieci mają już wprowadzone wszystkie części mowy. Zanim zaczniemy grać warto przygotować ściągawkę, która ułatwi nam tworzenie słów do gry. Rzeczownik - kto? co? Czasownik - co robi? co się z nim dzieje? Przymiotnik - jaka? jaki? jakie? Przysłówek - jak? gdzie? kiedy Liczebnik - ile? który z kolei? Przyimek - występuje zawsze z rzeczownikiem, krótkie wyrazy Co będzie nam potrzebne? - kartka, - linijka - ołówek/długopis - 6 kolorów kredek/ kolorowych długopisów - klej Na początku dzielimy kartkę na 36 pól. Może to być tabela 3 x 12 lub 4 x 9 albo 6 x6. Ważne, aby było w niej 36 pól. Kiedy mamy już gotową planszę przygotowujemy kredki. Na polach wypisujemy po 6 wyrazów do każdej...

Czytanie ze zrozumieniem

Jedną z kluczowych umiejętności, którą powinniśmy posiąść w szkole jest czytanie ze zrozumieniem. Przydaje się nam ono w każdym aspekcie naszego życia- podczas odczytywania wiadomości, czytania zasad, instrukcji i wiele, wiele innych. Jednak nabycie tej umiejętności to dla niektórych dzieci długi proces i trudna droga. Co możemy zrobić, aby ułatwić dziecku nabywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem? Przede wszystkim możemy angażować dzieci w nasze codzienne sprawy tak, aby zrozumiały do czego jest im ta umiejętność potrzebna. Możemy zaproponować dziecku, aby samodzielnie złożyło np. zabawkę wg. instrukcji lub przeczytało ulotkę leku i upewniło się, jaką ilość dorosły lub dziecko może zażyć. Kiedy będziemy na placu zabaw, może warto najpierw przeczytać zasady korzystania z niego i omówić je z dzieckiem? Najlepszymi sposobami będą takie, które będą wynikały z naszego codziennego życia. Kiedy jednak nie macie pomysłów na to, jak doskonalić czytanie ze zrozumieniem z pomocą pr...