Zanim zaczniesz z dzieckiem podejmować pierwsze próby czytania. Zadbaj o to, aby wykonało wszystkie poniższe zadania słuchowe. To ułatwi dziecku stawiać pierwsze kroki w nauce czytania.
Podczas tych ćwiczeń kierujemy się zasadą- od ogółu do szczegółu. Spróbujcie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem podczas swobodnych zabaw, rozmów, spacerów. Niech nie trwają one pół godziny, a odbywają się częściej ale krótko.
Pamiętaj! Nie pokazujemy dziecku tekstu pisanego. Wszystkie ćwiczenia wykonujemy ze słuchu.
Zaczynamy!
1. ćwiczenie Podział zdania na wyrazy.
Mówimy dziecku zdanie Jan czyta fascynującą książkę.
Następnie pytamy dziecka, ile wyrazów jest w zdaniu?
Oczywiście, zaczynamy ćwiczenie z dzieckiem od prostych, krótkich wyrazów. Z czasem, kiedy dziecko pewnie czuje się przy krótkich zdaniach, rozbudowujemy je do dłuższych
Przykład: Babcia Zosia pije herbatę owocową i lepi pierogi.
Do pomocy możemy użyć pionków do gry. Wtedy dziecko będzie widziało, ile dokładnie jest wyrazów w zdaniu. Pamiętajcie, aby ustawiać pionki od lewej do prawej strony, czyli tak jak piszemy i czytamy w języku polskim.
2. ćwiczenie Podział wyrazów na sylaby.
Zachęcamy dziecko do podziału poszczególnych wyrazów na sylaby. Aby dziecku było łatwiej wykonywać tę czynność może równocześnie klaskać. Jeśli dziecko ma problem z dzieleniem na sylaby, to możemy powiedzieć, aby mówił dany wyraz jak najwolniej (wtedy naturalnie powinien pojawić się podział).
Zaczynamy od prostych wyrazów z sylabami otwartymi (czyli zakończonymi samogłoskami).
Przykłady : fo-ka, ta-ca, ka-na-pa, po-go-da, Ka-ro-li-na, ko-lo-ro-we, itp.
Następnie utrudniamy ćwicząc wyrazy, które mają sylabę otwartą i sylabę zamkniętą (zakończoną spółgłoską).
Przykłady: ład-na, ga-nek, kur-ka, pan-da, ma-te-rac, itp.
Nieco trudniejszymi wyrazami będą wyrazy z grupą spółgłoskową czyli schematem: ⚫⚫⚪⚫- gdzie czarne koło to spółgłoska, a białe to samogłoska.
Przykłady: plot- ka, klam-ka, klesz-cze, prec-le, bram-ka, włas-ne, płet-wa, itp.
Na końcu ćwiczymy wszystkie wyrazy, utrudniając w taki sposób, aby było w nich jak najwięcej sylab. Pomocna w ćwiczeniu podziału na sylaby może okazać się plansza ↓, którą bardzo łatwo wykonać samodzielnie w programie do edycji tekstu, typu Word, Pages. Wesprze ona dziecko, w stwierdzeniu ile sylab ma wyraz.
Kolejne ćwiczenia wspierające przygotowania do nauki czytania, już niebawem.
Zaglądajcie. 😉
Podczas tych ćwiczeń kierujemy się zasadą- od ogółu do szczegółu. Spróbujcie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem podczas swobodnych zabaw, rozmów, spacerów. Niech nie trwają one pół godziny, a odbywają się częściej ale krótko.
Pamiętaj! Nie pokazujemy dziecku tekstu pisanego. Wszystkie ćwiczenia wykonujemy ze słuchu.
Zaczynamy!
1. ćwiczenie Podział zdania na wyrazy.
Mówimy dziecku zdanie Jan czyta fascynującą książkę.
Następnie pytamy dziecka, ile wyrazów jest w zdaniu?
Oczywiście, zaczynamy ćwiczenie z dzieckiem od prostych, krótkich wyrazów. Z czasem, kiedy dziecko pewnie czuje się przy krótkich zdaniach, rozbudowujemy je do dłuższych
Przykład: Babcia Zosia pije herbatę owocową i lepi pierogi.
Do pomocy możemy użyć pionków do gry. Wtedy dziecko będzie widziało, ile dokładnie jest wyrazów w zdaniu. Pamiętajcie, aby ustawiać pionki od lewej do prawej strony, czyli tak jak piszemy i czytamy w języku polskim.
2. ćwiczenie Podział wyrazów na sylaby.
Zachęcamy dziecko do podziału poszczególnych wyrazów na sylaby. Aby dziecku było łatwiej wykonywać tę czynność może równocześnie klaskać. Jeśli dziecko ma problem z dzieleniem na sylaby, to możemy powiedzieć, aby mówił dany wyraz jak najwolniej (wtedy naturalnie powinien pojawić się podział).
Zaczynamy od prostych wyrazów z sylabami otwartymi (czyli zakończonymi samogłoskami).
Przykłady : fo-ka, ta-ca, ka-na-pa, po-go-da, Ka-ro-li-na, ko-lo-ro-we, itp.
Następnie utrudniamy ćwicząc wyrazy, które mają sylabę otwartą i sylabę zamkniętą (zakończoną spółgłoską).
Przykłady: ład-na, ga-nek, kur-ka, pan-da, ma-te-rac, itp.
Nieco trudniejszymi wyrazami będą wyrazy z grupą spółgłoskową czyli schematem: ⚫⚫⚪⚫- gdzie czarne koło to spółgłoska, a białe to samogłoska.
Przykłady: plot- ka, klam-ka, klesz-cze, prec-le, bram-ka, włas-ne, płet-wa, itp.
Na końcu ćwiczymy wszystkie wyrazy, utrudniając w taki sposób, aby było w nich jak najwięcej sylab. Pomocna w ćwiczeniu podziału na sylaby może okazać się plansza ↓, którą bardzo łatwo wykonać samodzielnie w programie do edycji tekstu, typu Word, Pages. Wesprze ona dziecko, w stwierdzeniu ile sylab ma wyraz.
Kolejne ćwiczenia wspierające przygotowania do nauki czytania, już niebawem.
Zaglądajcie. 😉
Komentarze
Prześlij komentarz