Przejdź do głównej zawartości

Przygotowanie do czytania

Zanim zaczniesz z dzieckiem podejmować pierwsze próby czytania. Zadbaj o to, aby wykonało wszystkie poniższe zadania słuchowe. To ułatwi dziecku stawiać pierwsze kroki w nauce czytania.
Podczas tych ćwiczeń kierujemy się zasadą- od ogółu do szczegółu. Spróbujcie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem podczas swobodnych zabaw, rozmów, spacerów. Niech nie trwają one pół godziny, a odbywają się częściej ale krótko.

Pamiętaj! Nie pokazujemy dziecku tekstu pisanego. Wszystkie ćwiczenia wykonujemy ze słuchu.

Zaczynamy!

1. ćwiczenie Podział zdania na wyrazy.

Mówimy dziecku zdanie Jan czyta fascynującą książkę.
Następnie pytamy dziecka, ile wyrazów jest w zdaniu?
Oczywiście, zaczynamy ćwiczenie z dzieckiem od prostych, krótkich wyrazów. Z czasem, kiedy dziecko pewnie czuje się przy krótkich zdaniach, rozbudowujemy je do dłuższych
Przykład: Babcia Zosia pije herbatę owocową i lepi pierogi.

Do pomocy możemy użyć pionków do gry. Wtedy dziecko będzie widziało, ile dokładnie jest wyrazów w zdaniu. Pamiętajcie, aby ustawiać pionki od lewej do prawej strony, czyli tak jak piszemy i czytamy w języku polskim.



2. ćwiczenie Podział wyrazów na sylaby.

Zachęcamy dziecko do podziału poszczególnych wyrazów na sylaby. Aby dziecku było łatwiej wykonywać tę czynność może równocześnie klaskać. Jeśli dziecko ma problem z dzieleniem na sylaby, to możemy powiedzieć, aby mówił dany wyraz jak najwolniej (wtedy naturalnie powinien pojawić się podział).

Zaczynamy od prostych wyrazów z sylabami otwartymi (czyli zakończonymi samogłoskami).
Przykłady : fo-ka, ta-ca, ka-na-pa, po-go-da, Ka-ro-li-na, ko-lo-ro-we, itp.

Następnie utrudniamy ćwicząc wyrazy, które mają sylabę otwartą i sylabę zamkniętą (zakończoną spółgłoską).
Przykłady: ład-na, ga-nek, kur-ka, pan-da, ma-te-rac, itp.

Nieco trudniejszymi wyrazami będą wyrazy z grupą spółgłoskową czyli schematem: ⚫⚫⚪⚫- gdzie czarne koło to spółgłoska, a białe to samogłoska.
Przykłady: plot- ka, klam-ka, klesz-cze, prec-le, bram-ka, włas-ne, płet-wa, itp.

Na końcu ćwiczymy wszystkie wyrazy, utrudniając w taki sposób, aby było w nich jak najwięcej sylab. Pomocna w ćwiczeniu podziału na sylaby może okazać się plansza ↓, którą bardzo łatwo wykonać samodzielnie w programie do edycji tekstu, typu Word, Pages. Wesprze ona dziecko, w stwierdzeniu ile sylab ma wyraz.


Kolejne ćwiczenia wspierające przygotowania do nauki czytania, już niebawem.
Zaglądajcie. 😉


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Quiz o przysłowiach

Dzisiaj polecam grę "Quiz granny o przysłowiach"! Fantastyczna gra towarzysko- edukacyjna, dzięki której poznamy i utrwalimy przysłowia. Gra zawiera, krótką planszę, dzięki czemu rozgrywka nie przeciąga się na długie godziny, a powinna nam zająć ok. 30 minut. Pudełko z grą zawiera planszę, kostkę, pionki i karty- żółte i zielone. Na czym polega gra? Przed przystąpieniem do gry należy rozdzielić karty żółte od zielonych. Wszyscy gracze stawiają pionki na polu start, a następnie w określonej kolejności wykonują rzuty kostką. Kostka jest sześcienna i zawiera na 3 ścianach zielone kropki, a na pozostałych 3- żółte kropki. W zależności od tego, jaki kolor wyrzuci gracz- tego koloru kartę z zadaniem pobiera. Jeśli prawidłowo odpowie na pytanie przesuwa swój pionek na najbliższe pole koloru zadania w stronę "+", jeśli błędnie to najbliższe pole w stronę "-". Gra toczy się do momentu, gdy jeden z graczy dojdzie do ostatniego pola i fatalnie zakońc...

Części mowy- zrób to sam

Części mowy to temat, który wielu uczniom przysparza trudności. Dlatego zachęcam do wykonania samodzielnie gry, która pozwoli nam je utrwalić. Grę można modyfikować w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci, a także poziomu edukacyjnego. Moja gra jest przeznaczona dla klas 5-6, gdzie dzieci mają już wprowadzone wszystkie części mowy. Zanim zaczniemy grać warto przygotować ściągawkę, która ułatwi nam tworzenie słów do gry. Rzeczownik - kto? co? Czasownik - co robi? co się z nim dzieje? Przymiotnik - jaka? jaki? jakie? Przysłówek - jak? gdzie? kiedy Liczebnik - ile? który z kolei? Przyimek - występuje zawsze z rzeczownikiem, krótkie wyrazy Co będzie nam potrzebne? - kartka, - linijka - ołówek/długopis - 6 kolorów kredek/ kolorowych długopisów - klej Na początku dzielimy kartkę na 36 pól. Może to być tabela 3 x 12 lub 4 x 9 albo 6 x6. Ważne, aby było w niej 36 pól. Kiedy mamy już gotową planszę przygotowujemy kredki. Na polach wypisujemy po 6 wyrazów do każdej...