Przejdź do głównej zawartości

Przygotowanie do czytania

Zanim zaczniesz z dzieckiem podejmować pierwsze próby czytania. Zadbaj o to, aby wykonało wszystkie poniższe zadania słuchowe. To ułatwi dziecku stawiać pierwsze kroki w nauce czytania.
Podczas tych ćwiczeń kierujemy się zasadą- od ogółu do szczegółu. Spróbujcie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem podczas swobodnych zabaw, rozmów, spacerów. Niech nie trwają one pół godziny, a odbywają się częściej ale krótko.

Pamiętaj! Nie pokazujemy dziecku tekstu pisanego. Wszystkie ćwiczenia wykonujemy ze słuchu.

Zaczynamy!

1. ćwiczenie Podział zdania na wyrazy.

Mówimy dziecku zdanie Jan czyta fascynującą książkę.
Następnie pytamy dziecka, ile wyrazów jest w zdaniu?
Oczywiście, zaczynamy ćwiczenie z dzieckiem od prostych, krótkich wyrazów. Z czasem, kiedy dziecko pewnie czuje się przy krótkich zdaniach, rozbudowujemy je do dłuższych
Przykład: Babcia Zosia pije herbatę owocową i lepi pierogi.

Do pomocy możemy użyć pionków do gry. Wtedy dziecko będzie widziało, ile dokładnie jest wyrazów w zdaniu. Pamiętajcie, aby ustawiać pionki od lewej do prawej strony, czyli tak jak piszemy i czytamy w języku polskim.



2. ćwiczenie Podział wyrazów na sylaby.

Zachęcamy dziecko do podziału poszczególnych wyrazów na sylaby. Aby dziecku było łatwiej wykonywać tę czynność może równocześnie klaskać. Jeśli dziecko ma problem z dzieleniem na sylaby, to możemy powiedzieć, aby mówił dany wyraz jak najwolniej (wtedy naturalnie powinien pojawić się podział).

Zaczynamy od prostych wyrazów z sylabami otwartymi (czyli zakończonymi samogłoskami).
Przykłady : fo-ka, ta-ca, ka-na-pa, po-go-da, Ka-ro-li-na, ko-lo-ro-we, itp.

Następnie utrudniamy ćwicząc wyrazy, które mają sylabę otwartą i sylabę zamkniętą (zakończoną spółgłoską).
Przykłady: ład-na, ga-nek, kur-ka, pan-da, ma-te-rac, itp.

Nieco trudniejszymi wyrazami będą wyrazy z grupą spółgłoskową czyli schematem: ⚫⚫⚪⚫- gdzie czarne koło to spółgłoska, a białe to samogłoska.
Przykłady: plot- ka, klam-ka, klesz-cze, prec-le, bram-ka, włas-ne, płet-wa, itp.

Na końcu ćwiczymy wszystkie wyrazy, utrudniając w taki sposób, aby było w nich jak najwięcej sylab. Pomocna w ćwiczeniu podziału na sylaby może okazać się plansza ↓, którą bardzo łatwo wykonać samodzielnie w programie do edycji tekstu, typu Word, Pages. Wesprze ona dziecko, w stwierdzeniu ile sylab ma wyraz.


Kolejne ćwiczenia wspierające przygotowania do nauki czytania, już niebawem.
Zaglądajcie. 😉


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u

Gorący ziemniak

Na koniec tygodnia zachęcam do zagrania w ekscytującą grę "Gorący ziemniak". Gra jest przeznaczona dla osób od 10 roku życia, dlatego zachęcam do grania całymi rodzinami. W rozgrywce może brać udział nawet do 12 osób. Gra polega na odpowiadaniu na pytania umieszczone na kartonikach. Odpowiadać może jedynie osoba trzymająca ziemniaka, po czym przekazuje go zgodnie z ustaloną wcześniej kolejnością osobie, która odpowiada na to samo pytanie. Runda kończy się w momencie, kiedy bączek odliczający czas się zatrzyma. Wtedy osoba, która ma w rękach ziemniaka przesuwa swój pionek do przodu- to znaczy bliżej grilla. Gra kończy się w momencie, kiedy jeden z graczy stanie na ostatnim polu, czyli na rozżarzonym grillu. Wygrywa osoba, której pionek znajduje się najdalej od tego pola. Oprócz wersji familijnej, wydawnictwo proponuje inne wersje tej gry, które pozwolą Wam na dostosowanie jej do własnych wymagań. Dla młodszych dzieci proponuję jednak wersję junior - zawiera

Opowiadamy historie

Opowiadanie historyjek to świetna zabawa edukacyjna. Dzieci uwielbiają mieć wpływ na bieg zdarzeń jakiegoś opowiadania, często wplatają w nie niestworzone postaci, pojazdy czy nadprzyrodzone moce. Jednak co robić jeśli dziecko mówi, że nie potrafi wymyślać historii? Oprócz tego, że należy poszukać przyczyny w niechęci tego typu zabaw (może to być zbyt ubogie słownictwo, przyzwyczajenie do krótkiego odpowiadania na pytania, często też wyręczanie rodziców), to powinniśmy dalej zachęcać dziecko do zabaw, jednak nieco prostszych. Pamiętajmy, że przy tego typu ćwiczeniach dorosły powinien być towarzyszem dziecka, który zachęca je do mówienia, a nie mówi za nie lub neguje wymyślane historie. Przykłady ćwiczeń: Pokazujemy dziecku rysunek i prosimy o opisanie go. Dorosły może zadawać pytania pomocnicze, które od pytań ogólnych (Co robi chłopiec?) będą się kierować ku szczegółom (Jakie produkty znajdują się w koszyku? Kto ma więcej produktów?). Tutaj warto również odwoływać się