Przejdź do głównej zawartości

W tę i z powrotem

Dzisiaj przedstawię Wam jedną z gier słownych typu "kartka i ołówek", które znalazłam na stronie BabyBoom.com. Gry słowne świetnie rozwijają słownictwo dziecka, co więcej zachęcają do poznawania nowych wyrazów, doskonalą umiejętność czytania i pisania oraz kreatywność.
Grę znałam również z różnych publikacji, które używam w pracy, jednak to BabyBoom przypomniało mi o niej.

Jak już wspominałam wcześniej potrzebna nam będzie jedynie kartka w kratkę lub linię i ołówek.

W grze może brać udział 2 lub więcej osób. Polega ona na tym, aby wymyślić słowo- czym dłuższe tym lepiej. Następie rozpisać je pionowo po lewej stronie kartki, a po prawej stronie również pionowo, tylko od końca. WAŻNE! Pierwsza litera i ostatnia muszą być w tej samej linijce.


Zadaniem graczy jest utworzenie słów rozpoczynających i kończących się na wskazane litery.

Kiedy wszyscy skończą (lub poddadzą się) następuje czytanie stworzonych wyrazów. Jeśli jakieś hasło się powtarza, osoby które je wpisały muszą je wykreślić, tym samym stracić punkty. Będzie to mobilizowało graczy do wymyślania jak najciekawszych słów.

Wygrywa ten, kto ma jak najwięcej niepowtarzalnych słów.


A teraz zadanie dla Was!
Ułóżcie najciekawsze wyrazy w tej grze do słowa: logika. Odpowiedzi piszcie w komentarzach!

L .................. A
O ................. K
G ................. I
I ...................G
K ................ O
A ................. L

Miłej zabawy!
😉

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Części mowy- zrób to sam

Części mowy to temat, który wielu uczniom przysparza trudności. Dlatego zachęcam do wykonania samodzielnie gry, która pozwoli nam je utrwalić. Grę można modyfikować w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci, a także poziomu edukacyjnego. Moja gra jest przeznaczona dla klas 5-6, gdzie dzieci mają już wprowadzone wszystkie części mowy. Zanim zaczniemy grać warto przygotować ściągawkę, która ułatwi nam tworzenie słów do gry. Rzeczownik - kto? co? Czasownik - co robi? co się z nim dzieje? Przymiotnik - jaka? jaki? jakie? Przysłówek - jak? gdzie? kiedy Liczebnik - ile? który z kolei? Przyimek - występuje zawsze z rzeczownikiem, krótkie wyrazy Co będzie nam potrzebne? - kartka, - linijka - ołówek/długopis - 6 kolorów kredek/ kolorowych długopisów - klej Na początku dzielimy kartkę na 36 pól. Może to być tabela 3 x 12 lub 4 x 9 albo 6 x6. Ważne, aby było w niej 36 pól. Kiedy mamy już gotową planszę przygotowujemy kredki. Na polach wypisujemy po 6 wyrazów do każdej...

Czytanie ze zrozumieniem

Jedną z kluczowych umiejętności, którą powinniśmy posiąść w szkole jest czytanie ze zrozumieniem. Przydaje się nam ono w każdym aspekcie naszego życia- podczas odczytywania wiadomości, czytania zasad, instrukcji i wiele, wiele innych. Jednak nabycie tej umiejętności to dla niektórych dzieci długi proces i trudna droga. Co możemy zrobić, aby ułatwić dziecku nabywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem? Przede wszystkim możemy angażować dzieci w nasze codzienne sprawy tak, aby zrozumiały do czego jest im ta umiejętność potrzebna. Możemy zaproponować dziecku, aby samodzielnie złożyło np. zabawkę wg. instrukcji lub przeczytało ulotkę leku i upewniło się, jaką ilość dorosły lub dziecko może zażyć. Kiedy będziemy na placu zabaw, może warto najpierw przeczytać zasady korzystania z niego i omówić je z dzieckiem? Najlepszymi sposobami będą takie, które będą wynikały z naszego codziennego życia. Kiedy jednak nie macie pomysłów na to, jak doskonalić czytanie ze zrozumieniem z pomocą pr...