Przejdź do głównej zawartości

Zrób to sam- Ortograficzne statki

Chyba większość z nas, jeśli nie wszyscy znają popularną grę w statki. Gra, do której potrzebna jest tylko kartka i ołówek. Wystarczy narysować planszę 10 x 10. Na górze nad linią każdą z kratek oznaczamy cyframi od 1 do 10, a po lewej stronie literami od A do J.


W tak narysowanym kwadracie każdy z graczy w dowolnym miejscu rysuje statki:
cztery jednomasztowce (każdy statek to jedna kratka), trzy dwumasztowce (jeden statek to dwie kratki obok siebie), dwa trójmasztowce (jeden statek to trzy kratki) oraz jeden czteromasztowiec (cztery kratki obok siebie). Statki rozmieszczamy tak, aby nie stykały się ze sobą i wokół każdego będą pozostawione puste kratki.
Oprócz naszej, należy narysować jeszcze jedną identyczną planszę, na której będziemy oznaczać statki przeciwnika.

Rozpoczynamy grę!
Podając współrzędne, np. B3 i jeśli na danym polu przeciwnik nie ma narysowanego statku mówi "pudło". Na zmianę podajemy współrzędne, jeśli na danym polu jest statek mówimy "trafiony". Strzelamy do momentu, aż znów nie spudłujemy. Jeśli gracz trafił w ostatnią kratkę większego okrętu, wtedy przeciwnik informuje go o tym mówiąc "trafiony-zatopiony". 
Gra toczy się do momentu zatopienia całej floty.


Warto podczas gry zaznaczać sobie na planszy obok celne (X) i nietrafione strzały (●). Po zatopieniu statku możemy również kropkami zaznaczyć pola, w których nie pojawi się żaden okręt (ze względu na zasady gry).

A teraz czas na małą odmianę gry!
STATKI ORTOGRAFICZNE


Zasady gry pozostają bez zmian. Zamiast tylko oznaczać kratką swoje statki, będziemy w nie wpisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi. 

Ważne, aby dobrze podzielić wyrazy na sylaby.


Przykładowe wyrazy z ó:
I tak jednomasztowcami mogą stać się wyrazy: żółw, mózg, miód, wiór, król, chór, wójt, nóż, dół, wór, strój, bór, próg, itp.
dwumasztowce: krót-ki, róz-ga, wróż-ka, łód-ka, żół-ty, wró-bel, gó-ra, pió-ro, kłót-nia, czół-no, pół-ka, skó-ra, rów-ny, itp.
trójmasztowce: o-gó-rek, zło-tów-ka, pod-wór-ko, prze-piór-ka, jas-kół-ka, rów-ni-na, pró-bu-je, kró-lew-na, wie-wiór-ka, sta-lów-ka
czteromasztowce: rów-no-leż-nik, my-si-kró-lik, 

Przykładowe wyrazy z rz:
jednosylabowe: perz, wrzos, grzyb, krzyk, kurz, rzecz, tchórz, rzut, przód, krzyż, rząd, wrze, Rzym, chrzest, chrzan.
dwusylabowe: rze-ka, krzy-wo, oł-tarz, krze-sło, zwie-rzę, o-rzech, zo-rza, rzeź-ba, bu-rza, ko-rzeń, rzad-ko, 
trzysylabowe: po-rzą-dek, ka-ła-marz, wierz-cho-łek, na-rzę-dzia, po-rzecz-ka, ma-rze-nie, rze-mio-sło, pio-sen-karz, ja-rzy-na
czterosylabowe: u-rzę-do-wy, wy-rzu-ca-nie, od-ku-rza-nie, o-rze-cho-we, nie-przy-ja-ciel.

Przykładowe wyrazy z h: 
jednosylabowe: huk, druh, hak, haft, hymn, herb.
dwusylabowe: hej-nał, ho-nor, hu-ta, hie-na, ha-czyk, ha-łas, han-gar, bła-hy, czy-hać, ha-la, ho-tel, hu-mor.
trzysylabowe: ha-mu-lec, ho-ry-zont, o-hy-dny, ho-lo-wać, han-del, bo-ha-ter, her-bat-nik, Pod-ha-le, hi-gie-na
czterosylabowe: hu-laj-no-ga, fil-har-mo-nia, ho-no-ro-wy, ho-no-ra-rium, he-li-kop-ter, his-to-rycz-ny, ho-lo-wa-nie, 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u

Gorący ziemniak

Na koniec tygodnia zachęcam do zagrania w ekscytującą grę "Gorący ziemniak". Gra jest przeznaczona dla osób od 10 roku życia, dlatego zachęcam do grania całymi rodzinami. W rozgrywce może brać udział nawet do 12 osób. Gra polega na odpowiadaniu na pytania umieszczone na kartonikach. Odpowiadać może jedynie osoba trzymająca ziemniaka, po czym przekazuje go zgodnie z ustaloną wcześniej kolejnością osobie, która odpowiada na to samo pytanie. Runda kończy się w momencie, kiedy bączek odliczający czas się zatrzyma. Wtedy osoba, która ma w rękach ziemniaka przesuwa swój pionek do przodu- to znaczy bliżej grilla. Gra kończy się w momencie, kiedy jeden z graczy stanie na ostatnim polu, czyli na rozżarzonym grillu. Wygrywa osoba, której pionek znajduje się najdalej od tego pola. Oprócz wersji familijnej, wydawnictwo proponuje inne wersje tej gry, które pozwolą Wam na dostosowanie jej do własnych wymagań. Dla młodszych dzieci proponuję jednak wersję junior - zawiera

Czytanie ze zrozumieniem

Jedną z kluczowych umiejętności, którą powinniśmy posiąść w szkole jest czytanie ze zrozumieniem. Przydaje się nam ono w każdym aspekcie naszego życia- podczas odczytywania wiadomości, czytania zasad, instrukcji i wiele, wiele innych. Jednak nabycie tej umiejętności to dla niektórych dzieci długi proces i trudna droga. Co możemy zrobić, aby ułatwić dziecku nabywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem? Przede wszystkim możemy angażować dzieci w nasze codzienne sprawy tak, aby zrozumiały do czego jest im ta umiejętność potrzebna. Możemy zaproponować dziecku, aby samodzielnie złożyło np. zabawkę wg. instrukcji lub przeczytało ulotkę leku i upewniło się, jaką ilość dorosły lub dziecko może zażyć. Kiedy będziemy na placu zabaw, może warto najpierw przeczytać zasady korzystania z niego i omówić je z dzieckiem? Najlepszymi sposobami będą takie, które będą wynikały z naszego codziennego życia. Kiedy jednak nie macie pomysłów na to, jak doskonalić czytanie ze zrozumieniem z pomocą pr