Przejdź do głównej zawartości

Zrób to sam- Ortograficzne statki

Chyba większość z nas, jeśli nie wszyscy znają popularną grę w statki. Gra, do której potrzebna jest tylko kartka i ołówek. Wystarczy narysować planszę 10 x 10. Na górze nad linią każdą z kratek oznaczamy cyframi od 1 do 10, a po lewej stronie literami od A do J.


W tak narysowanym kwadracie każdy z graczy w dowolnym miejscu rysuje statki:
cztery jednomasztowce (każdy statek to jedna kratka), trzy dwumasztowce (jeden statek to dwie kratki obok siebie), dwa trójmasztowce (jeden statek to trzy kratki) oraz jeden czteromasztowiec (cztery kratki obok siebie). Statki rozmieszczamy tak, aby nie stykały się ze sobą i wokół każdego będą pozostawione puste kratki.
Oprócz naszej, należy narysować jeszcze jedną identyczną planszę, na której będziemy oznaczać statki przeciwnika.

Rozpoczynamy grę!
Podając współrzędne, np. B3 i jeśli na danym polu przeciwnik nie ma narysowanego statku mówi "pudło". Na zmianę podajemy współrzędne, jeśli na danym polu jest statek mówimy "trafiony". Strzelamy do momentu, aż znów nie spudłujemy. Jeśli gracz trafił w ostatnią kratkę większego okrętu, wtedy przeciwnik informuje go o tym mówiąc "trafiony-zatopiony". 
Gra toczy się do momentu zatopienia całej floty.


Warto podczas gry zaznaczać sobie na planszy obok celne (X) i nietrafione strzały (●). Po zatopieniu statku możemy również kropkami zaznaczyć pola, w których nie pojawi się żaden okręt (ze względu na zasady gry).

A teraz czas na małą odmianę gry!
STATKI ORTOGRAFICZNE


Zasady gry pozostają bez zmian. Zamiast tylko oznaczać kratką swoje statki, będziemy w nie wpisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi. 

Ważne, aby dobrze podzielić wyrazy na sylaby.


Przykładowe wyrazy z ó:
I tak jednomasztowcami mogą stać się wyrazy: żółw, mózg, miód, wiór, król, chór, wójt, nóż, dół, wór, strój, bór, próg, itp.
dwumasztowce: krót-ki, róz-ga, wróż-ka, łód-ka, żół-ty, wró-bel, gó-ra, pió-ro, kłót-nia, czół-no, pół-ka, skó-ra, rów-ny, itp.
trójmasztowce: o-gó-rek, zło-tów-ka, pod-wór-ko, prze-piór-ka, jas-kół-ka, rów-ni-na, pró-bu-je, kró-lew-na, wie-wiór-ka, sta-lów-ka
czteromasztowce: rów-no-leż-nik, my-si-kró-lik, 

Przykładowe wyrazy z rz:
jednosylabowe: perz, wrzos, grzyb, krzyk, kurz, rzecz, tchórz, rzut, przód, krzyż, rząd, wrze, Rzym, chrzest, chrzan.
dwusylabowe: rze-ka, krzy-wo, oł-tarz, krze-sło, zwie-rzę, o-rzech, zo-rza, rzeź-ba, bu-rza, ko-rzeń, rzad-ko, 
trzysylabowe: po-rzą-dek, ka-ła-marz, wierz-cho-łek, na-rzę-dzia, po-rzecz-ka, ma-rze-nie, rze-mio-sło, pio-sen-karz, ja-rzy-na
czterosylabowe: u-rzę-do-wy, wy-rzu-ca-nie, od-ku-rza-nie, o-rze-cho-we, nie-przy-ja-ciel.

Przykładowe wyrazy z h: 
jednosylabowe: huk, druh, hak, haft, hymn, herb.
dwusylabowe: hej-nał, ho-nor, hu-ta, hie-na, ha-czyk, ha-łas, han-gar, bła-hy, czy-hać, ha-la, ho-tel, hu-mor.
trzysylabowe: ha-mu-lec, ho-ry-zont, o-hy-dny, ho-lo-wać, han-del, bo-ha-ter, her-bat-nik, Pod-ha-le, hi-gie-na
czterosylabowe: hu-laj-no-ga, fil-har-mo-nia, ho-no-ro-wy, ho-no-ra-rium, he-li-kop-ter, his-to-rycz-ny, ho-lo-wa-nie, 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Quiz o przysłowiach

Dzisiaj polecam grę "Quiz granny o przysłowiach"! Fantastyczna gra towarzysko- edukacyjna, dzięki której poznamy i utrwalimy przysłowia. Gra zawiera, krótką planszę, dzięki czemu rozgrywka nie przeciąga się na długie godziny, a powinna nam zająć ok. 30 minut. Pudełko z grą zawiera planszę, kostkę, pionki i karty- żółte i zielone. Na czym polega gra? Przed przystąpieniem do gry należy rozdzielić karty żółte od zielonych. Wszyscy gracze stawiają pionki na polu start, a następnie w określonej kolejności wykonują rzuty kostką. Kostka jest sześcienna i zawiera na 3 ścianach zielone kropki, a na pozostałych 3- żółte kropki. W zależności od tego, jaki kolor wyrzuci gracz- tego koloru kartę z zadaniem pobiera. Jeśli prawidłowo odpowie na pytanie przesuwa swój pionek na najbliższe pole koloru zadania w stronę "+", jeśli błędnie to najbliższe pole w stronę "-". Gra toczy się do momentu, gdy jeden z graczy dojdzie do ostatniego pola i fatalnie zakońc...

BrainBox - Ile jesteś w stanie zapamiętać w ciągu 10 sekund?

Dzisiaj zapraszam Was do poznania BrainBox - pudełka, które pozwala dzieciom i dorosłym na odkrywanie świata. Zestawów gry jest wiele, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Oprócz wersji "Matematyka" , dostępne są jeszcze wersje "ABC " od 4 roku życia, "Bajki" , "Natura" czy " Sport" od 6 lat i nieco trudniejsze propozycje dla dzieci powyżej 8 roku życia jak "Matematyka" , "Świat" czy BrainBox po angielsku. BrainBox jest bardzo szybką grą, która angażuje wiele funkcji dziecka i dorosłego. Podczas rozgrywki trzeba szybko zapamiętywać, znajdować szczegóły, czytać, analizować, a następnie z pamięci przywoływać wszystkie obrazki. Dodatkowym atutem gry, jest to że można w nią grać samodzielnie. Zasady gry są bardzo proste. Gracz wybiera z talii jedną z kart, przekręca klepsydrę i ma 10 sekund na zapamiętanie jak największej ilości szczegółów znajdujących się na niej. Następnie odwraca kartę i po kolei odp...