Chyba większość z nas, jeśli nie wszyscy znają popularną grę w statki. Gra, do której potrzebna jest tylko kartka i ołówek. Wystarczy narysować planszę 10 x 10. Na górze nad linią każdą z kratek oznaczamy cyframi od 1 do 10, a po lewej stronie literami od A do J.
W tak narysowanym kwadracie każdy z graczy w dowolnym miejscu rysuje statki:
cztery jednomasztowce (każdy statek to jedna kratka), trzy dwumasztowce (jeden statek to dwie kratki obok siebie), dwa trójmasztowce (jeden statek to trzy kratki) oraz jeden czteromasztowiec (cztery kratki obok siebie). Statki rozmieszczamy tak, aby nie stykały się ze sobą i wokół każdego będą pozostawione puste kratki.
Oprócz naszej, należy narysować jeszcze jedną identyczną planszę, na której będziemy oznaczać statki przeciwnika.
Rozpoczynamy grę!
Podając współrzędne, np. B3 i jeśli na danym polu przeciwnik nie ma narysowanego statku mówi "pudło". Na zmianę podajemy współrzędne, jeśli na danym polu jest statek mówimy "trafiony". Strzelamy do momentu, aż znów nie spudłujemy. Jeśli gracz trafił w ostatnią kratkę większego okrętu, wtedy przeciwnik informuje go o tym mówiąc "trafiony-zatopiony".
Gra toczy się do momentu zatopienia całej floty.
Warto podczas gry zaznaczać sobie na planszy obok celne (X) i nietrafione strzały (●). Po zatopieniu statku możemy również kropkami zaznaczyć pola, w których nie pojawi się żaden okręt (ze względu na zasady gry).
A teraz czas na małą odmianę gry!
STATKI ORTOGRAFICZNE
Zasady gry pozostają bez zmian. Zamiast tylko oznaczać kratką swoje statki, będziemy w nie wpisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi.
Ważne, aby dobrze podzielić wyrazy na sylaby.
Przykładowe wyrazy z ó:
I tak jednomasztowcami mogą stać się wyrazy: żółw, mózg, miód, wiór, król, chór, wójt, nóż, dół, wór, strój, bór, próg, itp.
dwumasztowce: krót-ki, róz-ga, wróż-ka, łód-ka, żół-ty, wró-bel, gó-ra, pió-ro, kłót-nia, czół-no, pół-ka, skó-ra, rów-ny, itp.
trójmasztowce: o-gó-rek, zło-tów-ka, pod-wór-ko, prze-piór-ka, jas-kół-ka, rów-ni-na, pró-bu-je, kró-lew-na, wie-wiór-ka, sta-lów-ka
czteromasztowce: rów-no-leż-nik, my-si-kró-lik,
Przykładowe wyrazy z rz:
jednosylabowe: perz, wrzos, grzyb, krzyk, kurz, rzecz, tchórz, rzut, przód, krzyż, rząd, wrze, Rzym, chrzest, chrzan.
dwusylabowe: rze-ka, krzy-wo, oł-tarz, krze-sło, zwie-rzę, o-rzech, zo-rza, rzeź-ba, bu-rza, ko-rzeń, rzad-ko,
trzysylabowe: po-rzą-dek, ka-ła-marz, wierz-cho-łek, na-rzę-dzia, po-rzecz-ka, ma-rze-nie, rze-mio-sło, pio-sen-karz, ja-rzy-na
czterosylabowe: u-rzę-do-wy, wy-rzu-ca-nie, od-ku-rza-nie, o-rze-cho-we, nie-przy-ja-ciel.
Przykładowe wyrazy z h:
jednosylabowe: huk, druh, hak, haft, hymn, herb.
dwusylabowe: hej-nał, ho-nor, hu-ta, hie-na, ha-czyk, ha-łas, han-gar, bła-hy, czy-hać, ha-la, ho-tel, hu-mor.
trzysylabowe: ha-mu-lec, ho-ry-zont, o-hy-dny, ho-lo-wać, han-del, bo-ha-ter, her-bat-nik, Pod-ha-le, hi-gie-na
czterosylabowe: hu-laj-no-ga, fil-har-mo-nia, ho-no-ro-wy, ho-no-ra-rium, he-li-kop-ter, his-to-rycz-ny, ho-lo-wa-nie,
Komentarze
Prześlij komentarz