Przejdź do głównej zawartości

Zrób to sam - WARCABY GRAMATYCZNE

Dzisiaj sami będziemy wykonywać WARCABY GRAMATYCZNE.
Jak zrobić planszę do warcabów znajdziesz w poprzednim poście: https://teragra.blogspot.com/2020/03/zrob-to-sam-warcaby.html

Dzisiaj jedynie ją troszkę urozmaicimy.
Potrzebne nam będą jedynie kredki.

Pomaluj wybrane przez siebie czarne pola kolorowymi figurami, ja wybrałam:
- zielone koło (o)
- czerwony trójkąt (Δ)
- fioletowy kwadrat (▢)

Każdy z tych znaków ma swoją funkcje. Ale o tym w zasadach gry:

W grze biorą udział 3 osoby: dwóch graczy i sędzia. Każdy gracz dysponuje dwunastoma pionkami. Tak, jak w warcabach, gracze ustawiają swoje pionki w 3 rzędach na kolorowych polach po przeciwnych stronach planszy. Pionki mogą poruszać się tylko po kolorowych polach i tylko do przodu. Można też zbijać przeskakując przez pionki przeciwnika (wtedy możliwy jest ruch do tyłu.)
Aby zająć kolejne pole, gracz układa zdanie z czasownikiem w odpowiednim czasie, zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi w zasadach gry.
Nad poprawnością zbudowanego zdania czuwa sędzia. Każdy gracz ma prawo do dwóch pomyłek. W wypadku trzeciej i kolejnej - traci pionek. Wygrywa ten zawodnik, którego pionek pierwszy dotrze do przeciwnego końca planszy.


Jeśli staniesz na polu oznaczonym poniższymi symbolami, to:

๐ - ułóż zdanie z czasownikiem w czasie przeszłym,
Δ - ułóż zdanie z czasownikami w czasie teraźniejszym,
▢ - ułóż zdanie z czasownikiem w czasie przyszłym.

Co ćwiczymy?
Oprócz tego, że przy robieniu planszy ćwiczymy motorykę małą, dokładność wykonywania linii, rysunków, to podczas gry ćwiczymy logiczne myślenie. Przy wersji gramatycznej dodatkowo utrwalamy poprawność tworzenia form gramatycznych czasowników.

MIŁEJ ZABAWY!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Porozmawiajmy po kakańsku!

Dzisiaj proponuję Wam zabawę, w której będziecie się porozumiewać nowym językiem. Kiedy byłam dzieckiem rozmawiałyśmy tak z koleżankami w szkole, nie chcąc aby chłopcy rozumieli co do siebie mówimy. Język kakański polega na tym, że przed każdą sylabą w wyrazie wstawiamy sylabę "ka-" . I tak na przykład wyraz kredki będzie brzmiał ka-kred-ka-ki. Oczywiście w tym języku możemy tworzyć całe zdania. Im bardziej biegli będziemy w tym języku, tym bardziej swobodnie będziemy się wypowiadać i będzie brzmiało to bardziej naturalnie. Zdanie w języku polskim: Kasia jedzie z psem do weterynarza.  Zdanie w języku kakańskim: Ka-ka-ka-sia ka-je-ka-dzie ka-z ka-psem ka-do ka-we-ka-te-ka-ry-ka-na-ka-rza. Zachęcam do wspólnej zabawy i rozmowy z członkami rodziny w tym języku. Na początku zaczynamy od tworzenia poszczególnych wyrazów, aby później przejść do tworzenia zdań. Pamiętajcie, że trudniej jest zrozumieć ten język, jeśli samemu nie ma się go jeszcze u...

Quiz o przysłowiach

Dzisiaj polecam grę "Quiz granny o przysłowiach"! Fantastyczna gra towarzysko- edukacyjna, dzięki której poznamy i utrwalimy przysłowia. Gra zawiera, krótką planszę, dzięki czemu rozgrywka nie przeciąga się na długie godziny, a powinna nam zająć ok. 30 minut. Pudełko z grą zawiera planszę, kostkę, pionki i karty- żółte i zielone. Na czym polega gra? Przed przystąpieniem do gry należy rozdzielić karty żółte od zielonych. Wszyscy gracze stawiają pionki na polu start, a następnie w określonej kolejności wykonują rzuty kostką. Kostka jest sześcienna i zawiera na 3 ścianach zielone kropki, a na pozostałych 3- żółte kropki. W zależności od tego, jaki kolor wyrzuci gracz- tego koloru kartę z zadaniem pobiera. Jeśli prawidłowo odpowie na pytanie przesuwa swój pionek na najbliższe pole koloru zadania w stronę "+", jeśli błędnie to najbliższe pole w stronę "-". Gra toczy się do momentu, gdy jeden z graczy dojdzie do ostatniego pola i fatalnie zakońc...

Części mowy- zrób to sam

Części mowy to temat, który wielu uczniom przysparza trudności. Dlatego zachęcam do wykonania samodzielnie gry, która pozwoli nam je utrwalić. Grę można modyfikować w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci, a także poziomu edukacyjnego. Moja gra jest przeznaczona dla klas 5-6, gdzie dzieci mają już wprowadzone wszystkie części mowy. Zanim zaczniemy grać warto przygotować ściągawkę, która ułatwi nam tworzenie słów do gry. Rzeczownik - kto? co? Czasownik - co robi? co się z nim dzieje? Przymiotnik - jaka? jaki? jakie? Przysłówek - jak? gdzie? kiedy Liczebnik - ile? który z kolei? Przyimek - występuje zawsze z rzeczownikiem, krótkie wyrazy Co będzie nam potrzebne? - kartka, - linijka - ołówek/długopis - 6 kolorów kredek/ kolorowych długopisów - klej Na początku dzielimy kartkę na 36 pól. Może to być tabela 3 x 12 lub 4 x 9 albo 6 x6. Ważne, aby było w niej 36 pól. Kiedy mamy już gotową planszę przygotowujemy kredki. Na polach wypisujemy po 6 wyrazów do każdej...